Sediakah Aku?




Assalamualaikum...
I don't quite understand... It puzzled me really.
I just don't get it why today's adolescence want to get married at a very early age whereas they're not ready yet.

Bukannya salah nak kahwin awal. Malah, ianya sunat. 
Tapi sebelum tu...
Cuba tanya diri sendiri dulu...Tilik muka kat cermin.
Aku ni dah cukup agama ke nak kahwin? Dah cukup bertanggungjawab ke nak kahwin? Dah cukup duit ke nak tanggung anak orang? Dah cukup ke ilmu di dada nak bimbing pasangan aku? Dah cukup matang ke aku nak tolerate dengan pape pon situasi? Dah cukup sedia ke nak hadapi hidup susah senang bersama? 


If your answer is NO to one of those questions, it means that you're not well prepared enough to get married. Just NOT YET, my friend.

Kahwin bukannya perkara yang boleh buat main-main. It doesn't mean that your boyfie or your girlfriend today is going to be your husband or wife soon. Jodoh pertemuan semua rahsia Allah. We'll never know what'll happen on the next incoming days. Never!

Ni baru ja kapel 2-3 bulan dah nak kahwin.
Don't you think what will happen soon?
At our age; adolescence age, is the age where the hormone is in unstable state. It is the fact. Maybe apa yang kita rasa sekarang tu sebab hormon kita tak stabil. Setan pon banyak sekarang suka bisik benda yang bukan-bukan kat telinga kita. Tetibe rasa gatal nak kahwin kan? Tengok orang lain kahwin, kita pun gedik nak kahwin jugak. I can't deny the fact that I also feel the same way. Yes indeed! But at the same time, we're already big enough to think stuffs wisely and thoroughly. Jangan bertindak melulu. In fact, I  know somebody who gives up on her marriage and regretted her decision on getting married at a very young age. She said that there're just too many problems that she can't deal with. Nauzubillah hi min zalik.

But nevertheless, if you think that you're well-prepared enough to hold such huge responsibility; it is not wrong untuk kahwin awal kan? Why not?
Tapi apa pun, kalau dah suka seseorang, berdoalah agar jodoh berpanjangan, berdoalah agar hubungan korang kekal hingga ke Jannah InsyaAllah. Buat sembahyang sunat istikharah. Kalau dah jodoh, tak ke mana ye dak? Cuma kalau boleh sepanjang proses korang mengenal antara satu sama lain tu, jagalah batas-batas pergaulan, elakkan maksiat. InsyaAllah.

" Wahai segenap pemuda, barangsiapa yang mampu memikul beban keluarga hendaklah kahwin. Sesungguhnya perkahwinan itu lebih dapat meredam gejolak mata dan nafsu, tapi barangsiapa yang belum mampu hendaklah dia berpuasa kerana puasa itu benteng penjagaan baginya."
~Hadis Riwayat Bukhari~


It just sobs me to see soooooo many marriage failures at such a young age. Surely you don't want to end up being one of 'em right? So think wisely, keep on praying, and make a wise decision. Your future starts with your decision. A good decision leads to a good life ait?


Ni muka stress bukan sebab putus cinta. Ni muka stress sebab lapar. 


THE END...
nota kaki: this entry is not related to the dead or living. It's just my little opinion and point of view. :)


2 comments:

♥ MRS NON ♥ said...

Salam kenal.... ^__^

love dis entry so much :)


feel free to visit my new blog :)
http://mrsnon.blogspot.com/

Iylia Syazwanie said...

@♥ MRS NON ♥

Thank u dear. Will definitely visit u soon! :)